onsdag 14 maj 2014

180årsfirande i den lokala bokhandeln!

Har precis kommit hem från min lokala bokhandels 180årsfirande (Jag kan för mitt liv inte lista ut var jag ska sätta in bindestrecket, så jag rationaliserar bort det helt!) och är helt varm i lilla hjärtat av hur trevligt det var! Det brukar vara väldigt trevliga tillställningar i min bokhandel, men bara det att det ÄR tillställningar i bokhandeln gör mig helt lycklig!

Grejen är ju att jag bor i en pytteliten stad i utkanten av verkligheten (Som jag konstaterade i samtal med en av kvällens författare-man tar sig knappt hit, än mindre härifrån!) och det är inte så stor kundkrets, men de ANSTRÄNGER SIG. Jag blir så glad! Utöver superservice och, faktiskt, ett skapligt utbud av böcker i olika genrer, så har de dessa små event som är så himla trevliga!

Helt ärligt, hur många större bokhandlar anstränger sig med att ha bokaftnar skapligt regelbundet, med olika författare? Inte jättemånga skulle jag vilja säga! Det är inte mycket jag gillar med den här stan, men jag gillar min bokhandel väldigt mycket! (Sen kanske jag är den sämsta kund de har eftersom jag handlar mest online, men ändå!)

Jag tappade tråden, förlåt. Saken är ju den att jag inte ens hade planerat att gå dit först. Det var ingen för mig känd författare som skulle dit, och som jag skrev sist jag var där (När Sofie Sarenbrant var där, använd sökfunktionen) så är jag lite enkelspårig och går oftast bara dit om det är något jag redan känner till, jag ska bättra mig på den punkten! Sen blev hipp som happ Anders de la Motte bokad, och eftersom Anders är en solklar favorit och dessutom en (mycket ytligt) bekant så var jag ju tvungen att gå! Sen var det lite biljettstrul osv, men jag tog mig iväg iaf. Trevligt!

Utöver Anders så var även Karin Brunk Holmqvist och ena halvan av författarduon bakom Michael Mortimer, Jerker Virdborg, där och det var jätteintressant att lyssna på dem också! Jag är ju som sagt en smula enkelspårig så det är BRA för mig att få träffa lite nya författare och få upp ögonen för böcker som kan vara både roliga och intressanta, trots att de gudbevars inte är skrivna av någon jag redan känner till... 

Jag blev intresserad av båda dessa två författare, men jag lät inte mig själv köpa några böcker just NU (Förlåt, återigen-årets sämsta kund!!) för jag har så SJUKT många på hög som jag känner att jag måste läsa först. Vet dessutom att jag har fler recensionsexemplar på inkommande, så jag känner att jag måste hejda mig lite i mitt bokköpande... Men jag ska läsa dem båda, för jag gillar det jag hörde!

Väldigt, väldigt trevlig kväll! (Och inte BARA för att det bjussades på bubblande vin, men det var en starkt bidragande orsak!) Innan jag åkte hem fick jag med mig en biljett till nästa onsdagsklubb när Sara Lövestam och Christoffer Carlsson är där, två författare som jag inte läst något alls av, så det ska bli roligt! Jag blev så till mig att jag helt glömde ta med mig min lilla goodie bag, vilket kommer gräma mig till döddagar :(

Nu ska denna bokbloggerska tömma rödvinsglaset gå och sova strax, för livet går just nu i 190 och såna lyxer som att sitta ner, blogga och dricka vin har vi inte råd att unna oss! (Återkommer i sommar, när jag BARA ska jobba...)

Återigen, VÄLDIGT trevlig kväll.. Skulle jag mot förmodan ha någon läsare i Västervik så ta för guds skull och besök Onsdagsklubbarna på Erik Hultgrens bokhandel!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar