söndag 5 januari 2014

Rörgast, Johan Theorin

"Den gamle skepparen Gerlof Davidsson väcks mitt i natten av en pojke som bultar på hans dörr. Pojken stapplar in från stranden och berättar om ett skepp fyllt av döda och döende sjömän, och en galen man med yxa.
Det är i början av en tryckande högsäsong på norra Öland, när tiotusentals turister anländer för att fira midsommar. Men en av besökarna har vänt hemåt från ett annat land för att kräva betalning för en mycket gammal skuld, och han lämnar död och skräck efter sig i sommarnatten.
I myllret av människor är det bara Gerlof som börjar ana vem hemvändaren är, och varför hans mål är att hämnas på en hel släkt. Det är bara han som har mött mannen förut, i ungdomen, när de båda stod på kyrkogården och plötsligt hörde knackande ljud från en nygrävd grav ..." (Bokus.com)

Om jag fattat saken rätt är det här sista delen i den här bokserien, och det tycker jag är lite trist! Jag är ändå lite glad att bokens slut lämnar en öppning för en fortsättning, OM man skulle ändra sig... Det gäller att leva på hoppet.

Jag gillar den här boken, trots att den inte är så mycket av en traditionell mordgåta. Den är spännande och har en del oväntade vändningar i handlingen, och sånt gillar jag. Jag gillar dessutom att författaren i den här boken tonat ned det övernaturliga ganska mycket, till skillnad mot de tidigare böckerna. Övernaturliga inslag är i och för sig bra på sitt sätt, men ibland har jag upplevt att det blivit lite mycket.

Vad författaren än skriver härnäst så hoppas jag att det blir något liknande den här serien!

2 kommentarer:

  1. Och jag som hade hoppats att han skruvat upp det övernaturliga :) Hoppas jag kommer att gilla den ändå när jag väl läser den.

    SvaraRadera
  2. Jag var så irriterad på den här i slutet när han ger sig ut med båten, tyckte det var så himla lätt gjort av författaren.. Som tur är så löste det sig ju till det bättre ;)

    SvaraRadera