söndag 8 december 2013

Svea tvättar, Linda Palm

När Svea kom i brevlådan tog jag med mig henne till förskolan och presenterade henne för barnen.

Vi har barn mellan 2 och 4 år ungefär, och de äldsta barnen tyckte väl kanske inte att Svea var så stimulerande intellektuellt (Jag lovar, de sa precis så ;)  ) men de tyckte att hon var ROLIG och lite tokig som tvättade snutten i toan. "Så KAN man ju inte GÖRA!"

De yngre barnen var mer engagerade i berättelsen och undrade hur det skulle gå egentligen, och det var ju en faslig TUR att det slutade väl, när allt kom omkring. De äldre barnen gillade att hela berättelsen fanns i bilder i slutet så att de kunde få återberätta vad som hade hänt, och vilket MINNE de har!

Jag tycker att det här är en jätterar bok för lite yngre barn. De äldre hade nog mest behållning av att återberätta berättelsen efteråt, vilket i och för sig är en viktig del av språkutvecklingen!

Jag har inte kollat upp ännu om det finns/planeras fler böcker om Svea, men om så är fallet kommer jag absolut köpa fler för framtida behov.

1 kommentar:

  1. Bra respons! Det stämmer säkert då målgruppen för denna serie är 1-3 år.
    Visst kommer det fler böcker:)
    Svea äter finns ute nu, Svea klär på sig kommer i januari och ytterligare en till i maj.

    SvaraRadera