söndag 8 december 2013

H.C Andersen, Klassiska sagor

Den här boken hade jag som ett litet läsprojekt på jobbet. Vi läste en saga om dagen ur den här boken, istället för de "gamla vanliga" som alltid ligger framme.

Jag tror att det är lättare att få barnen intresserade av att läsa om böckerna är lite nya och spännande! Böckerna som finns på förskolan har barnen läst hundra gånger om, minst, även om man byter ut dem med jämna mellanrum. Den här boken tog jag med mig hemifrån, och efter lässtunden åkte den ner i min väska och följde med hem igen. På det viset blev den lite speciell, och barnen var mer engagerade än annars.

"Mina" barn är lite i yngsta laget för just den här boken dock eftersom de är i spannet mellan nyblivna treåringar och nyblivna fyraåringar, den var lite för avancerad och bitvis konstig för de yngsta barnen. De äldre tyckte däremot att den var jätterolig, och speciellt sagan om Dummerjöns fastnade de för och pratade om länge efter att vi läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar