söndag 3 november 2013

Polis, Jo Nesbö

"När en Oslopolis hittas mördad vid samma datum och på samma plats där han många år tidigare utrett ett mord kan det knappast betraktas som en slump. Och när samma sak drabbar två andra poliser inom loppet av några månader är mönstret lika tydligt som skrämmande. Inget av de gamla brotten blev någonsin uppklarat. En brutal mördare med bestialiska metoder går lös.
Polisen står helt utan spår och, vad värre är, de saknar sin allra bästa utredare.
Samtidigt ligger en svårt skadad man i koma på sjukhuset. Ingen får veta hans namn. Inte ens de vaktande poliserna får komma patienten nära." (Källa: Bokus.com)

Men HERREGUD så bra! Jag har alltid älskat Nesbös (jag är ledsen, har inte klurat ut hur jag skriver norskt Ö på laptopen) böcker och det här är verkligen inget undantag. Precis som vanligt är handlingen spännande och intressant, Harry Hole är precis lika trasig och intelligent som vanligt.

Men det jag gillar allra bäst med Nesbös böcker är hans MAKALÖSA berättarteknik. Läsaren har inte en jäkla aning om var handlingen är på väg, när man tror att man har fått grepp om vad som händer så kastas allt på ände, och man står som ett fån och fattar ingenting. Vid ett tillfälle i den här boken trodde jag att jag skulle behöva bli arg på författaren, men jag slapp undan det med blotta förskräckelsen... En helt enkelt suverän bok rakt igenom!

1 kommentar:

  1. Denna har jag kvar oläst, men i övrigt håller jag med om varenda ord du skriver :)

    SvaraRadera