lördag 22 juni 2013

Lust, Åsa Schwarz

"Sara är en helt okänd författare, fram tills hon använder sin mormors gamla ritual. Egentligen tror hon inte på magi, men nu går hennes dröm i uppfyllelse. Boken blir en bestseller och hon blir värvad till ett storförlag. Stjärnförläggaren Anders tar henne under sina vingars skugga. Ja, mer än det. Inte förrän de har inlett förhållandet inser Sara att Anders redan är gift.
Trots återkommande löften, lämnar han inte sin fru. Sara blir allt mer bitter och när det känns som värst, skriver hon av sig ilskan i sitt nya manus. När mannens hus förintas i lågor inser Sara att det hon skriver blir verklighet." (Källa: Bonnierförlagen)

Den här boken skiljer sig lite från de tidigare böckerna Åsa Schwarz skrivit på det viset att det är lite mer åt chicklithållet, men fortfarande har tydliga inslag av mystik. Jag gillar att berättelsens historiska inslag får sin förklaring i slutet av boken, och att det är så tydligt hur det hänger ihop. Jag undrar om jag inbillar mig, men är det inte så att mormors önskan om hur Sara ska utvecklas får vissa konsekvenser just när det gäller hur Sara utvecklas i slutet av boken??

Boken kanske börjar som en kärlekshistoria, men den handlar långt ifrån om kärlek. Snarare handlar LUST om mörka, onda krafter som ligger så långt från kärlek man kan komma.

Två saker gillar jag extra mycket: 1, att Åsa använde sig av konstnären jag tipsade om i researchfasen. (Inte ett dugg mallig här inte...) 2, att kära Caroline (L Jensen) dyker upp som en karaktär i boken!

Åsa Schwarz gör ingen besviken den här gången heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar