onsdag 1 maj 2013

Viskleken, Arne Dahl

"Öppnare gränser har förändrat Europas brottslighet. Därför startas Opcop, en ny och än så länge hemlig operativ enhet inom Europol. Flera svenskar, med den rutinerade kriminalaren Paul Hjelm i spetsen, ingår i den nya gruppen.

Med säte i Haag och med kontakter i Europas alla hörn ska man bekämpa internationell brottslighet. Men trots att all information rörande Opcop är konfidentiell, verkar någon ha läckt: ett lik, arrangerat i en bisarr ställning, påträffas utanför London, och i kroppen finns ett meddelande riktat till gruppen.

En möbelföretagare i Nacka gör affärer med den italienska maffian, en amerikansk tradingbank flyttar gigantiska pengasummor, anställda i en kinesisk möbelfabrik är sjuka, och under ett toppmöte i London sluddrar en döende man en märklig fras i Arto Söderstedts öra. På något sätt hänger allting ihop."

Eftersom jag inte LÄST Arne Dahl tidigare utan bara sett filmerna hade jag ingen aning om hur han brukar skriva sina böcker, och jag gillar det! Möjligen att kapitlen är lite för långa för att man ska kunna motivera att "bara läsa ett till", men språket är lättsamt och bitvis riktigt humoristiskt. Mycket trevligt.

Några av karaktärerna känner man igen från tidigare böcker (filmer) vilket är trivsamt. Handlingen i boken är spännande och väldigt oförutsägbar. På det hela taget en mycket trevlig bok! Ser fram mot att läsa fortsättningen.

3 kommentarer:

  1. Visste inte ens att böckerna av Arne Dahl var filmatiserade.. Köpte Viskleken på Rean men den är tyvärr fortfarande oläst.

    SvaraRadera
  2. Viskleken står oläst här hemma men är grymt nyfiken på den, och snart släpps bok 3.. så känner att man börjar ligga efter redan! :/

    SvaraRadera
  3. Carro, japp det är dom! Med Magnus Samuelsson i en roll, vilket var hysteriskt roligt!

    Anna, Ja jag ska ge mig på nummer två snart och sedan ser jag fram mot trean!

    SvaraRadera