lördag 6 april 2013

Vredens tid, Stefan Tegenfalk

"En septembermorgon frontalkrockar två bilar på en glest trafikerad riksväg. Kollisionen är våldsam. Tioåriga Cecilia slungas ut genom rutan och är död innan hon slår i marken. Fem år senare får kriminalkommissarie Walter Gröhn ett förbryllande fall på sitt bord - en död taxichaufför och en förövare som inte har en aning om varför han begått brottet. Det första mordet följs av fler, alla lika brutala, och alla till synes lika oförklarliga.

Tillsammans med den begåvade praktikanten Jonna de Brugge från Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet börjar Walter nysta i trådar som leder både bakåt i tiden och rakt in i det svenska rättssystemets hjärta. Sanningen de närmar sig är lika osannolik som fruktansvärd och när Walter fråntas fallet ställs allting på sin spets. Snart tvingas han in i ett spel med både sin egen och Jonnas framtid som insats" (Kopierat från från Bokus)

Vredens tid är det första boken av Stefan Tegenfalk som jag läser. Jag är alltid skeptisk mot nya författare, lite sådär som man kan bli när man gärna håller sig till det man redan kan... Den här boken var dock riktigt bra! Handlingen är intressant och spännande och boken innehåller element som mycket väl SKULLE kunna förekomma i samhället i det dolda, vilket är otroligt skrämmande att föreställa sig.

Ska jag gnälla på något (och det vet ni ju att jag gillar...) så är det att boken i början upplevs som ganska rörig, det är mycket som händer i olika sammanhang, och det är svårt att se relevansen av allt mellan varven. Det mesta nystas ihop i slutet, men innan dess hinner man bli ganska förvirrad. Dessutom lämnas en del lösa trådar vilket är lite irriterande. Inget viktigt, men det gnager.

Efter att ha börjat på nästa bok i serien så gillar jag att handlingen i den första "läcker över" i boken som kommer efter, det är en väldigt naturlig förlängning i serien och det gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar