lördag 13 april 2013

Stigma, Åsa Schwarz

Stigma är en fristående fortsättning på Och fjättra Lilith i kedjor, med Lena som huvudkaraktär.

Lena och hennes gudmor Ulla reser iväg för att umgås och vandra, men semestern blir inte riktigt som planerat på grund av en obehaglig olycka under en av de första vandringarna. Dessutom hittas ett mystiskt rum på hotellet, som tidigare varit ett munkkloster.

Boken är en smula rörig i början. Jag blev lite förvirrad av att baksidestexten angav Lena som huvudkaraktär i boken, men handlingen sa något helt annat under de första kapitlen. Det fick dock sin logiska förklaring vart efter och efter ett tag var det solklart. Handlingen i boken är dock inte ett dugg solklar, utan innehåller många snabba svängar så det gäller att hänga med om man ska lyckas pussla ihop delarna. Det är inte förrän i de sista två kapitlen som jag upplever att man får hela handlingen klar för sig, underbart!

Den här gången blev jag inte förvånad. Jag älskar den här boken, men jag hade inte förväntat mig något annat den här gången. Åsa har planterat sig på en stadig pallplats bland mina favoritförfattare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar