torsdag 8 november 2012

Mercurium, Ann Rosman

(Vadå tentaplugga? Nä jag bloggar istället!)
Mercurium är senaste boken i serien om kriminalkommissarie Karin Adler och hennes kollegor. På Carlstens fästning hålls en storslagen maskerad som bevistas av många betydelsefulla människor. Innan kvällen är slut är två personer döda, och mördaren tycks vara någon av gästerna eftersom ingen kunnat varken komma eller gå genom de stängda och bevakade portarna.

Parallellt med den moderna kriminalgåtan utspelas en historisk berättelse om Metta Fock Ridderbielke, som sitter fånge på Carlstens fästning under tidigt 1800-tal, anklagad för att ha mördat sin man och två av sina barn med hjälp av mercurium.

Trots att jag gått och väntat på den här boken tog det flera månader innan jag uppfattade att den kommit ut, dåligt!!

Min uppfattning är att den här boken har en lite större del av den historiska aspekten än av den del som handlar om den "moderna" mordgåtan. Personligen älskar jag det eftersom jag är hemskt intresserad av historia och tycker att det är intressant att få en inblick i en historisk människas liv. Det blir ännu roligare eftersom en stor portion av boken faktiskt är sann. I just den här boken tyckte jag att den "moderna" delen var nästan helt ointressant, trots att den är länkad till den historiska. Det beror inte alls på att den är dålig på något vis, utan helt enkelt på att den historiska delen av boken var så otroligt mycket mer spännande.

VÄLDIGT bra bok, det tog inte många dagar att lyssna klart på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar