torsdag 23 augusti 2012

Vila i frid, Sofie Sarenbrant

Vila i frid utspelar sig på Yasuragi Hasseludden där en svensk, känd skådespelerska hittas medvetslös i ett av baden. Polisen tycks först dra slutsatsen att det är ett självmordsförsök men för varje dag som går tycks det dyka upp fler dödsfall och märkliga omständigheter och polisen inser till sist att man jagar en seriemördare.

Jag blev minst sagt förvånad när jag började läsa den här boken och insåg att det INTE var en fortsättning på de tidigare två böckerna. Inte för att jag riktigt vet hur jag tänkte då, eftersom historien om Agnes och de övriga karaktärerna helt uppenbart tog slut i bok nummer två! Man ska aldrig anta...

I Vila i frid fick jag stifta bekantskap med helt nya karaktärer istället, och bekantskapen är inte alls oangenäm!

Det den här boken tyvärr saknar är en pulshöjare. Jag tycker att det helt saknas ett inslag som gör boken SPÄNNANDE att läsa, och det är mycket beklagligt för bortsett från det så är det en fantastisk bok. Det finns åtminstone två tillfällen när det finns POTENTIAL i boken för att den ska kunna bli riktigt gastkramande spännande, men det faller liksom platt och handlingen går vidare utan att man hinner bli riktigt nervös över hur det egentligen ska sluta.

Bortsett från det så tycker jag att handlingen är intressant. Författaren är precis som vanligt duktig på att göra målande beskrivningar av karaktärer och miljöer, och handlingen är intressant att följa. Slutet är inte den där riktiga käftsmällen som jag brukar efterfråga, men det är inte helt uppenbart och man börjar inte ANA slutet förrän i de sista kapitlen av boken.

Trots den beklagliga avsaknaden av pulshöjare är den här boken helt klart läsvärd, och jag hoppas att det med tiden kommer fler böcker med samma karaktärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar