tisdag 26 juli 2011

Ann Rosman, Fyrmästarens dotter

Fyrmästarens dotter gör mig glad över att ha upptäckt Ann Rosman. Det är den första boken som handlar om polisen Karin Adler.

Fyrmästarens dotter inleds med att en grupp polska arbetare hittar en gammal kropp i ett igenmurat rum när de arbetar med att bygga en ny turistanläggning och renovera den gamla fyren på ön Hamneskär utanför Marsstrand. Arbetsledaren är mån om att arbetet inte ska stoppas upp och försöker muta sina arbetare till att hålla tyst om saken, men det slutar med att de kontaktar polisen ändå, och Karin får börja nysta i en avancerad historia som sträcker sig över många år.

Boken är välskriven, och intrigen är intressant och fångande. Det tar ett tag att få grepp om alla olika karaktärer och reda ut vem som är släkt med vem dock. Intrigen sträcker sig som sagt över flera års historia och man får följa polisarbetet i nutid samtidigt som man får följa några av karaktärerna flera år tillbaka i tiden medan "början" till historien utspelar sig. Jag tycker att boken är skickligt skriven med alla olika historier som utspelas för olika karaktärer, och jag tycker att det är intressant att man får läsa "ur karaktärernas eget perspektiv" vad som hände i början, och hur kroppen hamnade i väggen.

Dessutom (ja, jag vet att jag tjatar lite) så har boken ett mycket oväntat slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar